Zakład Technik Rzeczywistości Wirtualnej (ang. Virtual Reality Techniques Division) powstał w marcu 2013 roku. Stworzyła go grupa pracowników, których zainteresowania naukowe znacząco rozszerzyły obszar tematyki, jaką zajmowała się ich macierzysta jednostka, Zakład Inżynierii Fotonicznej.
Zakład Technik Rzeczywistości Wirtualnej (ZTRW) tworzy i rozwija nową szkołę naukową związaną z interdyscyplinarnymi badaniami nad technikami rzeczywistości wirtualnej i wzbogaconej.
Celem działalności naukowo-technicznej ZTRW jest opracowywanie nowych metod, budowa nowych urządzeń i ich wdrażanie we współpracy z podmiotami komercyjnymi. Działania te obejmują w szczególności:
-
budowę urządzeń wejściowych, umożliwiających pozyskiwanie, rejestrację i wprowadzanie informacji o świecie rzeczywistym do środowiska wirtualnego
-
budowę urządzeń wyjściowych, umożliwiających tworzenie, wizualizację i „zanurzenie” użytkownika w syntetycznym środowisku
-
opracowywanie algorytmów zarządzających środowiskiem rzeczywistości wirtualnej
-
badania związane z jakością interfejsów użytkownika w środowiskach wirtualnych,
-
badania związane z interakcją pomiędzy komputerem i człowiekiem oraz człowiekiem i człowiekiem oraz stopniem „zanurzenia” użytkownika w świecie wirtualnym
-
rozwój technik pomiarów optycznych z wykorzystaniem interferometrii światła niekoherentnego, służących do badań mikrotopografii powierzchni oraz struktury warstw powierzchniowych obiektów, a także metod i technik spektroskopowych w zastosowaniach do pomiarów materiałowych, jak również definiowania składu atmosfery pod kątem obecności czynników zagrożenia zdrowia oraz przyspieszających procesy niszczenia.
Opracowane innowacyjne metody i modele urządzeń wykorzystujących techniki wirtualnej rzeczywistości są i będą wdrażane w wielu dziedzinach, takich jak:
-
medycyna – do zwiększenia skuteczności i automatyzacji procesu diagnostycznego, zwiększania efektywności szkolenia personelu medycznego oraz lekarzy
-
multimedia – w zastosowaniach edukacyjnych i rozrywkowych zarówno z wykorzystaniem technik przeznaczonych do klasycznej telewizji jak i rozwiązań wykorzystujących Internet
-
przemysł – w stanowiskach treningowych oraz wspomagających proces detekcji zagrożeń oraz podejmowania decyzji z wykorzystaniem systemów wzbogaconej rzeczywistości
-
dziedzictwo kulturowe – w zastosowaniach dokumentacyjnych oraz edukacyjnych pozwalających na zwiększenie dostępności do wiedzy o polskim i europejskim dziedzictwie kulturowym.