OGX|4DBODY

System obrazowania 4D ciała człowieka w ruchu

Projekt realizowany W RAMACH PROGRAMU BADAŃ STOSOWANYCH w ścieżce B pt. „System obrazowania 4D ciała człowieka w ruchu”, nr PBS3/B9/43/2015

Celem projektu jest opracowanie nowatorskiego systemu 4D|BODY do trójwymiarowego obrazowania powierzchni ciała człowieka w ruchu (4D), z częstotliwością akwizycji sięgającą 120Hz. System będzie dokonywał pomiaru geometrii powierzchni ciała człowieka w przestrzeni 2m x 2m x 2m z szacowaną rozdzielczością przestrzenną około 1mm i niepewnością nie większą niż ±0,4mm z wielu kierunków za pomocą jednoobrazowej metody z oświetleniem strukturalnym. Szacuje się, że pojedynczy pomiar będzie zawierał do 10 milionów punktów (x, y, z) opisujących chwilowy kształt powierzchni ciała. Planowane jest opracowanie algorytmów numerycznych pozwalających na dopasowanie i wyznaczenie ruchu szkieletu oraz algorytmów pozwalających na identyfikację i śledzenie wybranych struktur anatomicznych (łopatka, rzepka, itp.), wyznaczanie chwilowych przekrojów i objętości oraz wyznaczanie ich przebiegów czasowych. System ten zostanie przetestowany w dwóch zastosowaniach: medycznym i multimedialnym.

Konsorcjum:

  • Politechnika Warszawska – Lider
  • VIGO-ORTHO POLSKA Sp. z o.o. – Partner
  • aSTORY Sp. z o.o. – Partner
  • 3D MIND FILMS Sp. z o.o. – Partner

Aktualizacja 20.03.2018

W ramach projektu 4D|BODY powstał system pomiarowy pozwalający na rejestrację ciała człowieka w ruchu. System zapewnia wielokierunkowy, kompletny pomiar ciała z częstotliwością do 120 Hz. Dane wyjściowe z systemu są w postaci chmur punktów, które można przetworzyć do powszechnie stosowanych formatów, w tym STL. Załączony obraz przedstawia jedną ramkę z pomiaru (siatka trójkątów wygenerowana została dla maksymalnego boku trójkąta równego 6 mm).